Publicerad 28 juni 2022

Debattartiklar

Debattartiklar och repliker som har publicerats i andra medier.

Kontakta pressjouren 08-452 71 01 om debattartiklar och repliker.

• Viktigt att ungdomar möter unga politiker

Det är viktigt att Sveriges skolledare gör ett aktivt demokratival och välkomnar politiska ungdomsförbund i skolorna. Det skriver arbetsutskottets ledamöter i SKR:s styrelse på SvD debatt.
  • Förlegad lag hindrar socialtjänstens förebyggande arbete

Socialtjänsten måste få rätt förutsättningar att arbeta förebyggande och ge såväl barn som vuxna det stöd de behöver och har rätt till. Gemensam debattartikel på Altinget.
    Social hållbarhet
  • Höj nivån på debatten - hot är aldrig ok

Nu får det vara nog. Ingen ska, på grund av sitt politiska engagemang, utsättas för regelrätta hot riktade mot sin person eller familj. SKR:s arbetsutskott skriver på Aftonbladets debattsida
    Politisk styrning
  • Replik: Frågan om vårdplatser är mer komplex än många vill få den till

Ingen vill att antalet vårdplatser ska minska om behoven av dem finns. Det är inte heller vad som står i den rapport som DN:s ledarsida nu kritiserar, skriver SKR:s Fredrik Lennartsson i en replik.
  • Välfärdsbehoven ökar samtidigt som färre kan göra jobbet

Det är dags att sluta föra fram förenklade och kortsiktiga lösningar på komplexa problem. I en debattartikel i DN uppmanar SKR till att bygga debatten om kompetensutmaningen på fakta.
    Personal- och kompetensförsörjning
  • Glöm inte kommunerna och regionerna när civila försvaret rustas

Om regeringen menar allvar med att stärka Sveriges totalförsvar måste den ge kommuner och regioner rätt stöd och förutsättningar att lyckas. Det riskerar annars att bli som i den haltande kedjan i rättssystemet.
    Trygghet och säkerhet
  • Replik: SKR:s överenskommelser med regeringen är inte bindande

Den som hävdar att den lokala demokratin lags ut på privaträttslig entreprenad tycks sakna riktig förståelse för ett sådant här demokratiskt arbete. Mot påståendet står de många som verkar i demokratins tjänst i alla de nätverk och partipolitiskt bemannade beredningar som finns inom medlemsorganisationen SKR, skriver Sara Catoni, i en replik.
  • Regeringens lagförslag om brottsförebyggande arbete är ett slag i luften

Ett förebyggande arbete är avgörande för att Sverige ska komma till rätta med dagens omfattande brottslighet. Alla delar av samhället måste hjälpas åt. Men kommunerna behöver rätt verktyg, inte lagstiftning och fler statliga pekpinnar.
    Trygghet och säkerhet
  • Samhällsbyggande måste ske i samverkan

Frågan om tider i plan- och bygglovsprocesserna är alldeles för viktig för att falla offer för svepande generaliseringar. Det skriver Gunilla Glasare, SKR, i en replik.
    Byggande
  • På tiden att EU närmar sig medborgarna

Det är viktigt att det lokala och regionala perspektivet får ta plats i EU, skriver Apostolos Tzizikostas, Europeiska regionkommitténs ordförande, och Jelena Drenjanin, SKR, på DS debatt.
    Internationellt
  • Värna Europas lokala självstyren

För att kunna ge medborgarna en så god välfärd som möjligt måste vi utgå från de lokala och regionala förutsättningarna och behoven. Det skriver Anders Knape i en krönika i Europaportalen.
    Internationellt, Politisk styrning

Informationsansvarig