Publicerad 5 december 2023

Minskad miljöpåverkan genom färre fossildrivna sjukvårdstransporter

För de flesta människor är bilen det vanligaste sättet att ta sig till sjukvårdsmottagningar. Antingen skjutsas man dit av någon annan eller så kör man själv. Region Uppsala arbetar aktivt för att minska utsläppen förknippade med patientbesök.

Bakgrund

Region Uppsala genomför årligen cirka 700 000 mil i sjukresor taxi. Samtidigt har Regionen mål om att minska miljöpåverkan från dessa patientresor. Det innebär framför allt att Regionen försöker minska antalet bilresor till sjukvårdsmottagningar och ställa krav på att sjukresor med taxi ska ske med förnybara bränslen. Det pågår även ett arbete med inriktning på att Region Uppsala skall ta över färdtjänst från Uppsala kommun, för att kunna samordna sjukresor och färdtjänst.

Genomförande

Region Uppsala antog ett miljöprogram 2011 med mål att minska miljöpåverkan från betalda patientresor. Betalda patientresor är resor med taxi, buss, flyg, tåg, bil som Region Uppsala betalar ersättning för. För att minska miljöpåverkan har bland annat följande åtgärder vidtagits:

  • Upphandling av sjukresor i syfte att ställa om till fossilfria transporter.
  • Åtgärder för att få fler att åka kollektivt till patientbesök.
  • Utökad användning av videomöten.

Upphandling av sjukresor och färdtjänst

Region Uppsala samarbetar med organisationen BioDriv Öst som hjälper organisationer med omställning till fossilfria transporter. BioDriv Öst har bistått Uppsala kommun och Region Uppsala med upphandlingsunderlag.

Uppsala kommun har i sin upphandling av samhällsbetalda persontransporter, som inkluderar färdtjänst, skolskjuts och daglig verksamhet, satt höga och ambitiösa krav. Dessa innefattar krav på minskade koldioxidutsläpp men även krav på att stärka krisberedskapen, säkra energiförsörjningen, skapa lokala kretslopp av näring och energi samt förbättra luftkvaliteten.

Eftersom det är svårt att ställa krav som direkt leder till alla dessa mål har fokus istället lagts på teknikspecifika krav på bränslen och fordonstekniker som bäst bidrar till de övergripande målen.

Region Uppsala har följt Uppsala kommuns exempel gällande upphandling av sjukresor och har satt liknande krav, fast med något mildare nivåer. Utmaningen är att Regionen har mer landsbygdskörning med långa sträckor och bristfällig infrastruktur för biogas och laddningsstationer. Dessutom har kraven balanserats för att stödja lokala leverantörer på landsbygden.

Telefon- och videokontakt

Videokontakt introducerades under pandemin och idag erbjuds en del patienter telefon- eller videokontakt i stället för att besöka vården fysiskt. Dessa kontakter motsvarar samma kvalificerade hälso- och sjukvård som vid fysiskt besök och avgiftsbeläggs. Videokontakt sker via en videolänk där patienten legitimerar sig med BankID.

Gratis kollektivtrafik för patientbesök

Invånare i Uppsala län som blir kallad till ett besök inom Region Uppsala har rätt till en gratis 24-timmars biljett via Upplands Lokaltrafiks app, UL-appen. Detta inkluderar både tåg- och bussresor. Biljetten gäller för vårdbesökaren och en följeslagare inom UL:s trafikområde samma dag som besöket är inbokat.

Om en patient inte har tillgång till UL-appen går det att skicka in biljetter i efterhand och få ersättning. Om en patient har flera besök samma dag gäller biljetten för samtliga besök.

Region Uppsala genomför olika aktiviteter och informationskampanjer för att få ännu fler att använda erbjudandet.

Det här har arbetet lett fram till

Arbetet har inneburit att fler sjukresor med taxi görs med fossilfria bränslen. Det är fler patienter som åker kollektivt till patientbesök samt det sker en utveckling mot ökad användning av videobesök.

Upphandling av sjukresor och färdtjänst

Fler taxiresor görs med förnybara drivmedel.

Kravnivåer per för andel förnybart drivmedel i fordon och andel fordon som drivs av förnybara bränslen

Detta är Uppsala kommuns ställda krav i upphandling. Inom Uppsala kommun är det till största delen samma taxibolag som utför sjukresor och färdtjänst.

2019

  • Drivmedel som används för att utföra uppdraget under första avtalsåret ska minst utgöras av 40 procent förnybara råvaror.

2020

  • Under andra avtalsåret ska minst 50 procent av drivmedlet utgöras av förnybara råvaror.

2021

  • Under tredje avtalsåret ska minst 70 procent av drivmedlet utgöras av förnybara råvaror.
  • År 2021 ska minst 50 procent av fordonen som används för att utföra uppdraget drivas av biogas, vätgas eller el (ej el-hybrid).

2022

  • Under fjärde avtalsåret ska minst 90 procent av drivmedlet utgöras av förnybara råvaror.
  • År 2022 ska minst 75 procent av fordonen som används för att utföra uppdraget drivas av biogas, vätgas eller el (ej el-hybrid).

Fler åker med kollektivtrafiken vid patientbesök

Region Uppsala för daglig statistik över hur många som använder möjligheten att åka kollektivtrafik kostnadsfritt i samband med patientbesök. Statistik visas för olika vårdavdelningar och bryts ned efter verksamhetsområde, kön och ålder.

Från januari till oktober 2023 visar statistiken att en allt större andel av patienterna har hämtat och aktiverat biljetter via UL-appen. År 2018 använde totalt 1,2 procent av patienterna möjligheten. År 2023 använder 6,2 procent av patienterna möjligheten.

Tabell 1: Patienter som åker med kollektivtrafik till vårdbesök

Andel per organisation

Patienter som åker med kollektivtrafiken till vårdbesök

Organisation

Antal kallade

Antal aktiverade

Andel aktiverade

Total

2 214 619

137 119

6,2 %

Akademiska sjukhuset

642 546

64 926

10,1 %

Folktandvården

263 546

11 478

4,4 %

Lasarettet i Enköping

72 959

2 011

2,8 %

Nära vård och hälsa

609 280

32 520

5,3 %

Privata vårdgivare

626 283

26 184

4,2 %

Tabell 2: Patienter som åker med kollektivtrafik till vårdbesök

Antal per dag

Patienter som åker med kollektivtrafiken till vårdbesök

Datum

Dag

Antal kallade

Antal aktiverade

Andel aktiverade

2023-11-01

onsdag

10 478

729

7,0 %

2023-10-31

tisdag

11 011

733

6,7 %

2023-10-30

måndag

11 336

747

6,6 %

2023-10-29

söndag

682

13

1,9 %

2023-10-28

lördag

1 054

25

2,4 %

2023-10-27

fredag

9 100

580

6,4 %

2023-10-26

torsdag

11 312

736

6,5 %

2023-10-25

onsdag

11 048

756

6,8 %

2023-10-24

tisdag

12 080

799

6,6 %

2023-10-23

måndag

12 160

795

6,5 %

Fler telefon- och videokontakter

Region Uppsala mäter minskningen av miljöpåverkan när patienter använder telefon- eller videokontakt i stället för att åka fysiskt till mottagningen. Utvecklingen går mot ökad andel digitala besök. År 2022 använde 15 procent av patienterna på Akademiska sjukhuset telefonkontakt och 2 procent videokontakt.

Region Uppsala för statistik som visar hur mycket utsläpp av koldioxid (kg CO2) som sparats genom att använda dessa kontaktmetoder.

Tabell 3: Färdsätt och koldioxidutsläpp

Tabellen visar hur mycket koldioxidutsläpp respektive färdsätt ger upphov till.

Personmil i procent samt gram per kilometer

Tabell 3: Färdsätt och koldioxidutsläpp

Färdsätt

Andel resor

CO2

Bil

87 %

153

Buss

9 %

10

Tåg

2 %

6

Cykel/gång

2 %

0

Tabell 4: Uppskattad minskning av koldioxidutsläpp tack vare digitala vårdkontakter

Tabellen visar hur mycket respektive vårdenhet har minskat koldioxidutsläpp över tid genom att använda telefon eller videkontakt.

Kilo CO2

Skriv tabellbeskrivning här


2019

2020

2021

2022

2023

Total

137 943

293 443

306 423

287 255

238 193

Akademiska sjukhuset

102 535

217 622

222 774

208 641

171 641

Lasarettet i Enköping

13 064

18 209

17 525

12 050

12 652

Nära vård och hälsa

2 484

16 416

25 023

27 301

26 404

Privata vårdgivare

19 860

41 195

41 102

39 263

27 496

Kontaktperson

Jan Wikström
Miljöstrateg Miljöenheten
Region Uppsala
jan.wikstrom@regionuppsala.se

Informationsansvarig

  • Victoria Kalén
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

Om exemplet

Ämne
Klimat, Upphandling
Exempel från
Region
Tidsperiod
2011-pågående
Verksamhetsområde
Hälsa och sjukvård

Lärande exempel

SKR:s lärande exempel ska ge konkret hjälp och bidra till verksamhetsutveckling i kommuner och regioner.

Gå till alla lärande exempel