Skapa förutsättningar för samverkan

För att skapa bästa möjliga samverkansklimat behöver alla parter vara överens om vissa grundläggande förutsättningar.

I detta steg kommer ni

  • Skapa samsyn om samverkan
  • Komma fram till hur samverkan ska fungera
  • Komma fram till en samverkansstruktur som motsvarar beslutsnivåerna

Tänk på

Skapa samsyn om samverkan

Innan ni tecknar och skriver under ett nytt samverkansavtal eller reviderar ett befintligt avtal är det viktigt att alla parter som ska teckna avtalet är delaktiga i processen fram till ett nytt avtal. Ni behöver skapa en samsyn om varför ni ska samverka och om vad delaktighet och inflytande innebär. Respektive part behöver förstå den egna rollen och sitt ansvar i samverkan. Ni behöver ha förståelse och respekt för varandras roller i samverkan.

Kom fram till hur samverkan ska fungera

Samverkan behöver fungera på alla nivåer i en organisation. Från dialog mellan chef och medarbetare, på arbetsplatser samt i och mellan samverkansgrupper. Struktur- och formfrågor för samverkan är därför centrala. Dessa frågor rör alla inblandade parter och ni bör därför gemensamt hitta de lämpligaste strukturerna och formerna för samverkan. Det är viktigt att ha ordning och reda på de olika nivåerna i organisationen.

Samverkansstrukturen ska motsvara beslutsnivåerna

Samverkansstrukturen ska motsvara beslutsnivåerna i organisationen. Frågor kan hanteras på andra nivåer i samverkansstrukturen för inspel och förankring. Beslut i en viss fråga ska däremot alltid ske efter samverkan på den nivå där arbetsgivaren har mandatet. Det är därför viktigt att förstå hur verksamheten är organiserad för att kunna förstå var olika frågor ska samverkas. Samverkansavtalet ska tydliggöra vilka frågor som ska samverkas på arbetssplatsträffar (APT) och av parterna i samverkansgrupper.

Arbetsplatsträffar (APT)

En arbetsplatsträff, APT, är ett forum för dialog mellan chef och samtliga medarbetare på arbetsplatsen och ingen företräder någon annan, det vill säga, inget partsförhållande råder. Alla förväntas att bidra med sin kompetens och erfarenhet när frågor om verksamheten och arbetsmiljö på arbetsplatsen diskuteras. Genom delaktighet och inflytande kan kreativa lösningar skapas. Det blir också enklare att införa nya arbetssätt och rutiner när medarbetarna har fått möjlighet att delta i diskussionen innan ett beslut fattas. Beslutet blir på så sätt väl förankrat.

En löpande dialog mellan chef och enskilda medarbetare samt medarbetarsamtal har betydelse i arbetets vardag för arbetsmiljö, hälsa och engagemang i verksamhetens utveckling.

Samverkansgrupp och skyddskommitté

En samverkansgrupp är ett forum för dialog där chef och fackliga representanter gemensamt kan bereda ärenden som rör såväl verksamhet som arbetsmiljö. En samverkansgrupp är tillika skyddskommitté när man tillsammans kommit överens om detta och minst ett skyddsombud är representerat. En samverkansgrupp/skyddskommitté har utifrån arbetsmiljöföreskrifter uppgift att planera, kontrollera, följa upp och utvärdera det systematiska arbetsmiljö- och hälsoarbetet samt skapa policyer i dessa frågor. De ska även hantera information och utbildning om arbetsmiljö och hälsa. Vid behov kan en företrädare från företagshälsovården närvara.

En chef ska se till att samverkansgruppen är väl informerad och att det finns tid för dialog om viktiga förändringar i verksamheten (§ 19 och 11 MBL) och samverka om arbetsmiljön (6 kap. AML).

Efter att samverkansgruppen behandlat en fråga kan en chef fatta beslut inom ramen för sitt mandat.

Central samverkansgrupp och skyddskommitté

Den centrala samverkansgruppen har den övergripande samordningsrollen i samverkansstrukturen. Den ska följa upp att samverkansavtalet fungerar som tänkt och att samverkansstrukturen överensstämmer med beslutsnivåerna i organisationen.

Frågor att diskutera

  • Vad innebär samverkan för oss?
  • Varför är samverkan viktigt?
  • Hur kan vi skapa förutsättningar för ett tillitsfullt, lyhört och bra samarbete fram till färdigt avtal?
  • Hur ser förutsättningarna ut för de som deltar i samverkan att bidra på ett meningsfullt sätt?
  • Vilken tid behöver avsättas för samverkan och finns dessa förutsättningar i organisationen?
  • Vilka ska vara delaktiga för att ta fram förslag på arbetsprocess och avtal som sedan ska förankras med alla berörda parter?
  • Har ni involverat alla parter i ett så tidigt skede som möjligt?
  • Vad innebär samverkan för mig i min roll och vilket mandat har jag som chef, facklig företrädare och/eller skyddsombud?
  • Hur kan jag i min roll som chef, facklig företrädare och/eller skyddsombud bidra till en väl fungerande samverkan?
  • I vilka situationer kan man behöva skilja på rollen som facklig företrädare och skyddsombud?
  • Hur ska samverkans­strukturen se ut för att motsvara beslutsnivåerna i organisationen?
  • Hur ska representationen av lokala parter se ut i de olika samverkansgrupperna?
  • Hur ska vi hantera mål för föreskriften Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA), arbetsmiljöpolicy och årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM)?

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.